Yarı Vegan Diyeti: Pegan Beslenme Nedir?

Vegan diyeti, uzun süredir hayatımızda olan ve pek çok insanın severek uyguladığı bir beslenme biçimi. Etin yanı sıra bal ve süt gibi hayvan kökenli gıdalara hiç yer verilmeyen bu diyetin bazı eksiklikleri olduğunu düşünen Amerikalı doktor Mark Hyman, 2014 yılında ‘pegan diyet’ kavramını ortaya attı. Hyman bu yeni beslenme şekliyle ‘yarı vegan’ bir anlayış yarattı.

Pegan diyet ‘Paleo ve Veganizm’ ilkelerini buluşturuyor ve kulağa her ne kadar alışılmadık gelse de daha sağlıklı bir yaşam için mağara insanı gibi beslenmeyi tavsiye ediyor.

Gelin pegan beslenmenin detaylarına yakından bakmak için bu kavramları biraz açalım.

Paleo diyeti

Bilimsel olarak Paleolitik Çağ diye adlandırılan, daha çok Taş Devri olarak bildiğimiz devirlerdeki beslenme şekilleri paleo beslenme olarak adlandırılmış. Yani aslında pegan beslenmenin bir kısmının oluşmasına ilham veren Paleo diyeti, yıllar yıllar önce avcı-toplayıcı atalarımızın beslenme şekli oluyor.

Bilim insanları o zamanki insanların, besinlerin tamamını işlenmeden tükettiklerini düşünüyor. Bu beslenme biçiminden dolayı o devirde yaşayanlarda obezite, diyabet gibi rahatsızlıklara çok az rastlanıyor. Ayrıca bu beslenme şeklinin uzun vadede kilo kaybına ve düzenli bir kilo oranına sahip olmayı sağladığına dair araştırmalar da var. Dolayısıyla işlenmemiş hayvansal ürünler ve düşük karbonhidratlı besinler tüketen Paleolitik Çağ insanlarının beslenme şekli günümüze de ilham veriyor.

Vegan diyeti

Bir diyetten öte uygulayan çoğu insan için bir yaşam tarzı olan vegan diyeti ise doğrudan ya da dolaylı olarak hayvansal ürünleri içeren hiçbir şeyi tüketmemeye dayalı. Daha çok sebze, meyve ve tahıl ağırlıklı olan bu beslenme şekli günümüzde yaygınlığını artırsa da diğer diyetlere göre devamının getirilmesi bir miktar daha zor.

Bunun için bir ara yol yok mudur? Görünüşe göre varJ Peki vegan beslenme ile paleo beslenmenin nasıl bir birleşimi olur dersiniz?

Pegan beslenme

İşte böyle!J Pegan beslenme, paleo beslenmeden işlenmemiş hayvansal ürünleri ve düşük karbonhidrat içeren besinlerini alıyor. Vegan beslenme kültüründen ise bolca sebze ve meyve tüketimini de ekleyerek ortaya karışık ve uzun vadede yararlı bir diyet ortaya koyuyor.

Pegan diyetinin püf noktaları

Pegan diyeti bazı et ve balık çeşitlerini ve yumurta gibi hayvansal gıdaları içerirken tam tahıl, süt ve bazı baklagilleri sınırlı tutuyor. Dengeli, mevsimsel, organik, kimyasaldan uzak beslenme şekli olarak tanımlanabilecek pegan diyeti, olabildiğince protein ve lif ağırlıklı beslenmeyi içeriyor. Porsiyonların çoğunu sebze oluştururken yanında az miktarda et ve balık gibi ürünlere yer veriliyor. Ayrıca fındık, badem ve ceviz gibi kuruyemişlerin bu beslenme biçimindeki önemi büyük.

Kısa süreli bir diyetten ziyade uzun süreli hatta ömürlük bir beslenme biçimi olarak tasarlanan pegan diyette süt, glüten, şeker, kanola, soya fasulyesi, ayçiçeği ve mısır yağı gibi rafine edilmiş yağlar ve katkı maddesi içeren gıdalardan kaçınılması gerekiyor.

Bu ortaya karışık diyeti beğenenler de var beğenmeyenler de… Burada iş biraz sizin ne düşündüğünüz ve ne hissettiğinizle ilgili aslında. Yani ister vegan ister paleo ister pegan… Karar sizin:)

Getir
İste Gelsin
Sanal Market
Banabi