Akşamcılar Sabahçılara Karşı: Spor Ne Zaman Yapılmalı?

Egzersiz yapmak için doğru zamanı bulmak zorlayıcı olabiliyor. Bir kesim bu sağlıklı aktivite için sabah saatlerini, kimileri de akşam yemekten sonraki saatleri öneriyor. Peki hangisi daha doğru? Spor ne zaman yapılmalı? Araştırmalara göre sabah egzersizi aralarından en ideali, ama önce gelin size hangi saatte yaptığınız spor vücudunuzu nasıl etkiler açıklayalım.

Sabah sporu zinde tutar!

Sabah yapılan egzersiz, özellikle de aç karnına yapılıyorsa depolanmış yağı yakmak için en iyi yoldur. Bu da onu kilo vermek için ideal yapar. Sebebi ise vücudun hormonal kompozisyonunun sabah kilo vermeyi daha destekleyici nitelikte olmasıdır. Sabahları vücudumuzdaki kortizol ve büyüme hormonu daha aktif seviyelerdedir bu da metabolizmayı etkiler, yani vücudumuzdaki yağ rezervlerinden enerji elde etmeyi kolaylaştırır. Araştırmalar aynı zamanda sabah yapılan egzersizlerin, gün boyu iştahta azalmaya etkisi olduğunu söylüyor, bu da kilo almamızı engelliyor.

Alarmlardan ne kadar nefret etsek de sabah sporunun faydaları saymakla bitmiyor. Sabah 7’de yapılan egzersiz, vücudumuzun biyolojik saatinin daha erkene ayarlanmasını sağlıyor, sonrasında daha zinde ve aktif hissedip akşam ise daha erken saatlerde yorulmamıza sebep oluyor. Yani ertesi sabah yeniden kalkıp aynı rutini devam ettirmemiz için bize olanak sağlıyor. Bazı araştırmalar sabah yapılan sağlıklı alışkanlıkların daha kolay edinildiğini bize kanıtlıyor. Egzersizin stresi azalttığını da biliyoruz, yani sabah yapılan spor bizi gün içerisinde daha aktif ve mental olarak yüksek tutabilir. Siz yine de sabah erken uyanmaktan nefret edenlerdenseniz, kendinizi fazla zorlamayın.

Öğleden sonra yapılan egzersizler de bir o kadar yararlı

Daha uzun ve sıkı bir egzersiz yapmak istiyorsak öğleden sonrası bizim için ikinci en iyi seçenek olabilir. Sabah yapılan egzersizler yağ yakmak için ideal olabilir fakat öğleden sonra yapılan egzersizler de performansımızı artırmamıza yardımcı olabilir. Öğleden sonra egzersiz yaparken öncesinde bir ya da iki öğünü tüketmiş oluruz. Yemek demek kan şekerimizin yükselmesi demektir, bu da bizi daha sıkı ve yoğun bir egzersiz için destekler.

Öğleden sonra yapılacak antrenman, günün sonundaki çöküşten kaçınmanın harika bir yolu olabilir. Araştırmalar saat 13:00 ve 16:00 arasında yapılan egzersizlerin vücudu sabah egzersiziyle aynı biyolojik saatte çalıştırabileceğini gösteriyor. Üstelik küçük bir yürüyüş bile faydalı gelebilir.

Akşamın da avantajlı yönleri var

Çoğu insan için egzersiz saatleri iş çıkışından sonraya denk gelir. Fakat yaygın bir inanışa göre akşam yapılan spor, verdiği enerji nedeniyle gece daha geç uyumamıza da yol açar. Araştırmaların bir kısmı bu iddiayı desteklese de yoga gibi stres azaltıcı egzersizleri uykudan önce yapmak bize yardımcı dahi olabilir.

Özetlemek gerekirse bu üç zaman aralığı arasından sabah sporu en ideali gibi duruyor ama sporu hangi saatte yaparsak yapalım vücuda faydalı olduğu da bir gerçek. Yani sizin için en uygun olan saatte yapmanızın hiçbir sıkıntıya yol açmayacağını rahatça söyleyebiliriz. Spordan önce ve sonra enerji depolamak için ise kuruyemiş yemek özellikle de tuzsuz yer fıstığı harika bir yöntem, bunu da eklemeyi unutmayalım. “Spor ne zaman yapılmalı” sorusuna herkesin farklı yanıtını olabilir ama egzersiz sonrası tuzsuz yer fıstığı hepimizi aynı cevapta birleştirir!