2021’de Bol Bol Duyacağımız Sağlıklı Beslenme Trendleri

Özellikle bir yıl bitip yenisi başlarken herkes daha sağlıklı beslenme konusunda kendisine sözler verir. Belki diyet listelerinin katılığından belki günlük hayatından stresinden, bu sözleri uzun süre tutamadığımız olur. Derler ya hep, “İyi beslenme öyle birkaç hafta uygulanacak sihirli bir formül değil, bir hayat felsefesi olmalı” diye… 

Hazır hayat görüşümüz de 2020 yılında baştan aşağı değişmişken neden beslenme düzenimizi de daha sağlıklı ve sürdürülebilir kılmayalım? Vücudumuza ve ruhumuza iyi gelen gıdaları tüketirken, neden çevremize de dikkat etmeyelim? O zaman gelin 2021’de çok duyacağımız ve yaşam tarzımıza adapte etmek isteyeceğimiz bu sağlıklı beslenme trendleri neler, bir bakalım…

Ailenin yeni üyesi: Postbiyotikler

Prebiyotikleri ve probiyotikleri duymuştuk ama bağırsak sağlığında göz önünde bulunduracağımız son anahtar oyuncu postbiyotikler olacak. ‘Sonra’ anlamına gelen önekinden de anlaşılacağı üzere postbiyotikler, sindirimden sonra devreye giriyor. Bu kısmı tekerleme gibi gelebilir ama döngü şöyle işliyor: Probiyotik mikroorganizmalar prebiyotiklerle besleniyor, bunun sonucunda postbiyotikler ortaya çıkıyor. 

Peki bize faydası ne? İltihabı önlüyorlar, bağışıklık sistemini güçlendiriyorlar, kan basıncını düşürüyorlar, bağırsak sağlığı için faydalı olan bakterilerin üremesini sağlıyorlar. Ayrıca antioksidan etkileri de bulunuyor. Elma sirkesi, üzüm pekmezi, kefir, ev yapımı turşu, tereyağı, peynir, mantarlar ve yoğun lifli gıdalar vücutta postbiyotik yapımını artırıyor. Unutmayın ne dediklerini: Bağırsaklar ikinci beynimizdir!

Zihinsel sağlık için beslenme

Doğru duydunuz! Hepimizin pek çok açıdan sınandığı 2020, zihnimizi ve ruhumuzu da doyurmamız gerektiğini bize öğretti. Sağlıklı beslenme elbette tek başına depresyon, anksiyete ya da stresle mücadele edemez ama çeşitli besinlerle zenginleştirilmiş, minimum düzeyde işlenmiş gıdalara dayanan bir diyet zihinsel sağlığımızı desteklemeye yardımcı olabilir.

Uzmanlar bir süredir stresi azaltan, uyku ve yaşam kalitesini artıran, mutlu eden bir beslenme yöntemin yeni trend olduğunu savunuyor. Araştırmalar da antioksidan, B vitamini, çinko ve magnezyum gibi mineraller, lifler ve Omega-3 gibi sağlıklı yağlar içeren bir beslenme düzeninin zihinsel sağlığa olumlu etkileri olduğunu ortaya koyuyor.

Bu da pek çok faydasının yanı sıra çinko, kalsiyum, magnezyum ve B vitamini açısından çok zengin olan Tadım Çiğ Badem İçi’ni neden yanınızdan eksik etmemeniz gerektiğini gösteriyor!

Mutfakta yapay zekâ var!

İleri teknoloji mutfaklarımıza gireli çok olmuştu zaten. Bunun şimdiki son noktası ise yapay zekânın kullanıldığı yöntemler olacak. Mesela hayvansal proteinle aynı özellikleri taşıyan ancak yine de vegan olan laboratuvar üretimi proteinlerin kullanıldığı sütler ya da mesela maş fasulyesinin içindeki proteinin yumurta yerine kullanıldığı ürünler market raflarında daha sık karşımıza çıkacak. Teknoloji, 2021’de vegan ürünleri ve geleneksel üretim yöntemlerini bir adım ileri taşıyacak. 

Biraz esneyelim: Flexitarian beslenme

Ketojenik, vegan, çiğ beslenme derken 2021’de artık Flexitarian diyeti daha sık duyacağımız belirtiliyor. Yarı vejetaryen olarak adlandırabileceğimiz bu beslenme tarzı, et tüketimini tamamen devre dışı bırakmıyor sadece kısıtlıyor ve ağırlığı bitkisel yiyeceklere vermeyi hedefliyor. Zaten İngilizce ‘esnek’ anlamına gelen ‘flexible’ ile vejetaryen kelimelerinin bir araya gelmesinden oluşuyor.

Bu diyetin en büyük tamamlayıcıları da tam tahıllı gıdalar, meyveler ve yüksek besin değeriyle öne çıkan kuruyemişler oluyor. Yani Flexitarian beslenmeye karar verdiğinizde Tadım Ceviz İçi tam size göre olacak! İstatistiklere göre Y kuşağının yüzde 60’ı da bu beslenme tarzını destekliyor. 

Nohut, humustan çok daha fazlasıdır

Humusun oldukça sağlıklı bir meze olarak her yerde görülmeye başlamasıyla birlikte nohut da alışveriş listesinden eksiz olmaz oldu. Ve bu popülarite sonunda pek çok gıdada ana madde olarak kullanılması fikrini doğurdu. Nohut unu, nohut filizleri, nohuttan yapılan kahvaltılık gevrekler, nohut tofusu ve kıtır atıştırmalıklar başta olmak üzere 2021’de çok daha fazlasını göreceğimiz kesinleşti. Lif açısından zengin olması ve iyi bir bitkisel kaynaklı protein sayılması, nohut tüketmek için başlıca nedenlerden!

Sağlıklı beslenme sefertasından geçiyor

Evden ofise klasik sefertasları içinde taşımasak da 2021’de daha çok ev yapımı yemekleri içeren bir beslenme trendi ön planda olacak. 2020 yılı pek çoğumuza evde yemek pişirmenin eğlenceli ve keyifli bir deneyim olabileceğini öğretmişti zaten. Bu tutumumuz, daha doğal malzemelere olan talebin artması ve sağlığın ön plana çıkmasıyla 2021 yılında da devam edecek. Halihazırda bir süredir gördüğümüz günlük menüler halinde yemek kitleri sipariş etme trendi de buna ayak uyduracak.

İklim kriziyle savaşan gıdalar

Çevreye verdiğimiz zararı en aza indirgeyecek besinleri tercih etmek de artık havalı beslenme yöntemlerinden biri sayılıyor. İklim mücadelesi, özellikle evlere kapandığımız bir yılın ardından 2021’de mutfaklarımızda da daha sık görülecek. 

Mücadele lafı sizi korkutmasın, ne yapacağımızı bilmek yeterli! Hayvansal kaynaklı gıdaları daha az tüketip, sebze ve meyve ağırlıklı beslenerek; yerel ürünleri tüketerek, mevsim dışı gıdaları reddederek işe başlayabiliriz. Bozulmaya yüz tutan meyvelerimizi tatlı yapımında kullanarak israfa son verebiliriz. Ya da kuruyemişlerle taçlandırdığımız kendi atıştırmalık tatlımızı evde yapabiliriz.

İşte gördüğümüz gibi sağlıklı beslenme, bugün atacağımız ufak bir adımla başlıyor. Gelin hem kendimize hem çevremize bir iyilik yapalım ve önce ruhumuzu doyuralım!