Hafızadan Bağışıklığa Her Derde Deva: Omega 3’ün Faydaları

‘Yağ’ lafını duyunca köşe bucak kaçmaya meyilliyiz ancak bazı yağların sağlık için çok faydalı, hatta olmazsa olmaz sayıldığını da biliyoruz. İşte onlardan biri de Omega 3! Çoklu doymamış yağ asitleri ailesinden olan Omega 3, anne karnından itibaren ihtiyaç duymaya başladığımız, ileri yaşlar da dahil olmak üzere her evrede tüketmemiz gereken bir besin kaynağı. Üstelik neredeyse her derde deva olan Omega 3’ün faydaları da saymakla bitmiyor. Gelin o zaman biraz yakından bakalım…

Nedir bu Omega 3?

Omega 3; kalp ve damar sağlığı, bilişsel fonksiyonlar, bağışıklık ve daha pek çok işlev için önemli bir yağ asidi. Ancak taşıdığı bu hayati öneme rağmen insan vücudu tarafından üretilmiyor, dolayısıyla dışarıdan almamız gerekiyor.

Besinler yoluyla aldığımız ve vücudumuz için elzem olan Omega 3 yağ asitleri şöyle sıralanıyor: Eikosapentaenoik Asit (EPA), Dokosaheksaenoik Asit (DHA) ve Alfa-linolenik Asit (ALA). Fazla bilimsel bulabilirsiniz ancak şunu bilmek gerekli: Yetişkinler için EPA değeri önemliyken; hamileler, emziren anneler ve çocuklar için DHA değeri göz önünde bulundurulmalı. Yani eğer Omega 3’ü bir vitamin takviyesi olarak kapsül şeklinde alıyorsak bu değerlerin doğru ve yüksek olmasına dikkat etmeliyiz.

Peki, vücudumuzda Omega 3’ün eksik olduğunu nasıl anlarız dersiniz? Dikkat dağınıklığı, öğrenmede güçlük, unutkanlık ve davranış bozuklukları gibi zihinsel uyarıların yanı sıra fiziksel açıdan da pek çok alarm görürüz Omega 3 eksikliğinde. Mesela görme fonksiyonu azalır, cilt hastalıkları görülür. Dahası kalp, kemik ve eklem hastalıkları, kanser gibi pek çok rahatsızlığa yakalanma riski de artar. Bu da bizi bir sonraki soruya götürür.

Omega 3’ün faydaları nelerdir?

Omega 3; bağışıklık sistemini güçlendirir, iyileşmeyi hızlandırır, kansere karşı korur, kalp sağlığına iyi gelir. Aynı zamanda kan şekerinin düzenlenmesine yardımcı olur, kötü kolesterolü düşürür, iyi kolesterolü yükseltir. Bu açıdan diyabet hastaları için önemlidir. Dahası iştahı dengeler, uzun süre tok kalmamızı sağlar.

Kas ve iskelet sistemi için de önemlidir çünkü kemiklerde kalsiyum toplanmasına destek olarak güçlendirir, yangı önleyici etkisiyle romatizmal hastalıklara karşı koruma sağlar. Omega 3; beyin, retina ve cilt hücrelerini güçlendirir. Bu açıdan zihinsel gelişim, cilt ve göz sağlığı için faydalıdır.

Anne-bebek sağlığı açısından da Omega 3 çok etkilidir. Bebeğin beyin ve retina gelişimini destekler, çocukluk döneminde zekâ gelişimine katkıda bulunur. Anne adaylarının erken doğum riskini azaltır, doğum sonrası yaşanabilecek olası depresyondan korunmaya yardımcı olur.

Omega 3, ruhumuza da iyi gelir. Depresyon tedavisini destekleyen bu mucize yağ asidi aynı zamanda bunama ve Alzheimer riskinin azaltılmasına da yardımcı olur. Dikkat dağınıklığına iyi gelir, konsantre olmamızı kolaylaştırır.

Faydalar yeterince aklımızı çeldi ise hangi besinlerde Omega 3 bulunduğunu öğrenmenin zamanı geldi.

Omega 3 açısından zengin besinler

Omega 3 denince akla hemen balık yağının gelmesi boşuna değil. Çünkü bu önemli yağ asidi en çok somon, sardalye, uskumru ve hamsi gibi yağlı balıklarda bulunur.

Her derde deva olan kuruyemişlerimiz Omega 3 konusunda da yardımımıza koşar. Başta ceviz olmak üzere fındık ve badem gibi kuruyemişler Omega 3 açısından oldukça zengindir.

Ayrıca semizotu, marul, lahana, brokoli gibi yeşil yapraklı sebzeler; chia ve keten tohumu gibi sağlıklı tohumlar; kuru fasulye, soya fasulyesi ve nohut gibi bakliyatlar da yüksek oranda Omega 3 içerir.

Omega 3’ün faydaları nedir, hangi besinlerde bulunur artık biliyoruz. Öyleyse siz de beslenme rutininize daha fazla Omega 3 katın ve hem kendinize hem keyfinize iyi bakın…

Omega 3 deposu cevizin diğer faydaları nelerdir diye merak ediyorsanız ‘Neden Ceviz Tüketmeliyiz?’ videomuzu izleyebilirsiniz!