Neden Tüketilmeli: Bademin Faydaları Nelerdir?

Tarihi MÖ 3000’lere kadar giden badem ağacının güzel meyvesi olan badem bugün severek tükettiğimiz bir kuruyemiş. Tatlılarda, salata ve yemeklerde, soğuk içeceklerin yanında kendine her daim yer edinmeyi başarıyor. Kökeni Orta Asya’ya dayanan bu lezzet tanesi ülkemizin de belirli yerlerinde yetişebiliyor. Gelin avuç içi kadarıyla bile vücudumuzun ihtiyaçlarını karşılayan bademi yakından tanıyalım. “Nerede ve nasıl yetişiyor?”, “Bademin faydaları nelerdir?” sorularını hep beraber yanıtlamaya çalışalım.

Badem nasıl yetiştirilir?

Bademin kökeninin Orta Asya’ya dayandığını biliyoruz. Peki dünyaya nasıl yayıldı? Badem, Çin’den başlayıp Anadolu ve Akdeniz aracılığıyla Avrupa’ya kadar uzanan İpek Yolu sayesinde dünyaya yayıldı. Ticaretle uğraşan tüccarlar burada ‘kervan’ adı verilen dinlenme yerlerinde konaklamaktaydı. O zamanlarda dünyanın ticaret damarı diyebileceğimiz İpek Yolu’nda da tahmin edebileceğiniz üzere pek çok milletten tüccarlar seyahat ediyordu. Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören bu ticaret yolu sayesinde bademin önce tüccarlar arasında popülerlik kazandığı, ticaretinin yapıldığı ve böylelikle dünyaya yayıldığı öngörülüyor.

Şimdi Türkiye’ye gelirsek… Ülkemiz dört mevsimi yaşayan, farklı iklim tiplerini bünyesinde barındıran bir coğrafya üzerinde yer alıyor. Bu sayede de birbirinden farklı meyve, sebze, bitki ve ağaç türleri Türkiye’de yetiştirilebiliyor. Badem ise yapısı gereği Akdeniz iklim koşullarına ihtiyaç duyan bir kuruyemiş. Bu nedenle ülkemizde en çok Akdeniz ve Ege Bölgesi’nde yetiştiriliyor. Yine de Türkiye birçok yapıdan elverişli topraklara sahip olduğu için, iklimin taklit edilebildiği Marmara ve İç Anadolu bölgelerinde de badem yetiştirilebildiğini görüyoruz.

Bir ilkbahar ağacı olan badem, havaların ısınmasıyla beraber çiçek açıp meyve vermeye başlar. Temmuz ayında ise hasadı yapılır. Güzel meyvesinin yanında harika çiçeklere de sahip olan badem ağaçları böylece hem gözlerimize hem de bedenimize mükemmel bir şölen yaşatır.

Muhteşem lezzet bademin faydaları

Badem lifli yapıya sahip, faydalı yağların birleşiminden oluşan bir kuruyemiş. Diğer tüm kuruyemiş çeşitleri gibi tam bir besin deposu. Günlük tüketeceğimiz bir porsiyon, yaklaşık olarak 30 gram badem, vücudumuzun pek çok ihtiyacını karşılama konusunda bize yardımcı olur. Bunların yanı sıra bilmediğimiz sayısız faydası bulunur. Şimdi sizlerle bademin faydalarını ve besin değerlerini inceleyelim.

100 gram (yaklaşık 3 porsiyon) çiğ bademin besin değeri:

Protein: 24,9                                                                        

Faydalı Yağ: 52,2                                                                

Doymuş Yağ: 4,2                                                                

Karbonhidrat: 3,2    

Enerji: 606

100 gram (yaklaşık 3 porsiyon) kavrulmuş bademin besin değeri:

Protein: 22,7

Faydalı Yağ: 49,3

Doymuş Yağ: 4,2

Karbonhidrat: 11,5

Enerji: 603

Gördüğünüz üzere bademin çiğ ve kavrulmuş halinin besin değerleri arasında çok büyük farklılıklar bulunmuyor. Kavrulmuş badem, çiğ bademin nemlilik oranının belirli standartlarca azaltılmış halidir. Dolayısıyla kaydedilen oranlarda da bu bazda değişiklikler meydana gelir. Yani biri diğerinden daha üstün değildir. Aynı zamanda bademin kavrulmuş olması onu daha az faydalı yapmaz. Yani tercih tamamen size ve canınızın ne istediğine bağlıdır. 😊

Bademin faydaları:

Leziz bir sağlık deposu olarak tanımlayabileceğimiz badem, yapısında bulunan temel vitamin ve minerallerle vücudumuzun her noktası için yararlıdır. Bu vitaminleri ve işlevlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

E vitamini: Badem, en temel ve önemli vitaminlerden olan E vitamini açısından oldukça zengindir. E vitamini, serbest radikallerin hücre yapısına zarar vermesini engelleyen, bedenimizde antioksidan görevi gören bir korumacıdır. Vücudumuzun direncini artıran E vitamini; kalp ve damar hastalıkları, kanser, cilt ve göz hastalıkları gibi rahatsızlıkların önlenmesinde olduğu kadar hormonal dengenin sağlanmasına da rol oynar.

Protein: Vücudumuzun bir diğer yapı taşı da proteinlerdir. Hücre onarımında, kolajen üretiminde, virüs ve bakterilere karşı vücudu korumada rol oynar. Bununla beraber proteinler yüksek tansiyona ve kötü kolesterole iyi gelirken yaraların daha hızlı iyileşmesini, kemik ve kas gelişiminin desteklenmesini sağlar. İhtiyacımız olan günlük protein miktarı kişiden kişiye değişiklik gösterse de yaklaşık olarak 40 ila 70 gram arasında değişir. Bu bağlamda bir porsiyon badem günlük protein ihtiyacını karşılamada mükemmel bir destekleyici olacaktır.

Selenyum, çinko, kalsiyum, magnezyum: Birbirinden değerli bu dört mineral, bademin yapısında da mevcuttur. Mineraller tıpkı protein gibi yaraların iyileşmesinde, saç ve tırnakların güçlenmesinde, antioksidan oluşlarıyla bedenin korunmasında, kas ve kemik yapılarının gelişiminde görev alırlar.

B vitamini (B7): B vitamini familyasında suda çözülebilenler arasında yerini alan B7 vitamini ‘biotin’ olarak da bilinir. Özellikle saç ve tırnak bakımında sıklıkla karşımıza çıkan B7 vitamini, hücre gelişimini ve sinir sistemini destekler, kan şekerini düzenler. Çok şanslıyız ki hem içi hem dışı güzel olan badem bünyesinde bolca B7 vitamini bulundurur.

Bu yazımızda sizlere badem ve bademin faydaları hakkında hap bilgiler vermeye çalıştık. Sağlıklı bir yaşam için kuruyemişlerin hayatımızdaki yerini unutmamalı, dengeli bir şekilde beslenme rutinlerimizde onlara şans tanımalıyız. Tazeliği paketleyen Tadım ailesinin Çiğ Badem İçi ve Kavrulmuş Badem İçi ile siz de rutinlerinize kolaylıkla lezzet tanesi bademi ekleyebilirsiniz. 😊