Kuruyemiş Tercihinde Kilit Soru: Kavrulmuş Kuruyemiş mi Çiğ Kuruyemiş mi?

Kuruyemişler beslenme kültürümüzde kendilerine önemli bir yer edinmişlerdir. Sohbet ederken, dizi-film izlerken, gezip tozarken her daim yanımızda kuruyemişler vardır. Yani işin özü, hayatımızın her güzel anına lezzeti de dâhil edebilmek için genellikle kuruyemişleri tercih ederiz.

Atıştırmalık konusundaki bu tercihimiz de bin bir çeşit faydasıyla vitamin ve mineral deposu olan kuruyemişlerin tüketimini bizim için kolaylaştırıyor. Gel gelelim aslında her zaman benimsenmesi gereken ‘sağlıklı beslenme’ trendi son yıllarda iyiden iyiye popülerleşmiş durumda. Dolayısıyla da hepimizin kafasında mevcut beslenme düzenimiz ve yeme alışkanlıklarımız hakkında birçok soru oluştu. Bunlardan bir tanesi de çok severek tükettiğimiz kuruyemişler hakkında. Bildiğiniz üzere bu leziz atıştırmalığın kavrulmuş ve çiğ kuruyemiş olarak iki türü bulunuyor. Biz de sıklıkla düşündüğümüz “Kavrulmuş kuruyemiş mi çiğ kuruyemiş mi tüketilmeli?” sorusuna bu yazımızda hep beraber cevap arıyoruz.

Kavrulmuş Kuruyemiş ve Çiğ Kuruyemiş arasında ne gibi farklılıklar var?

Hangi kuruyemiş çeşidini tercih etmemiz gerektiğine karar vermeden önce iki çeşit arasındaki farklara değinmemiz gerekiyor. Öncelikli olarak iki çeşidin de son derece sağlıklı seçenekler olduğunu ve aralarında çok fark olmadığını belirtmek isteriz. Aslında adlarından da anlayacağımız üzere söyleyebileceğimiz en büyük fark bir türün kavrulmuş diğerinin ise çiğ olması. Ama gelin biz biraz daha derine inelim.

Kavrulmuş kuruyemiş, çiğ kuruyemişin belirli bir sıcaklığa getirilip içerisindeki nemin salınmasıyla elde edilir. Böylelikle çıtır bir yapıya kavuşurlar ve renklerinde değişim meydana gelir. Yine de kuruyemişler optimum sıcaklığında kavrulduklarında besin değerlerini yitirmezler ve içindeki su kaybına rağmen çiğ kuruyemişe oldukça yakın kalırlar. Yani özüne baktığımızda ikisinin de ham maddeleri aynı olduğundan karbonhidrat ve protein içerikleri değişmeksizin yağ oranlarında eser miktarda farklar vardır. Bu durum da bize “Kavrulmuş kuruyemişler yağlıdır” yargısının ne kadar yanlış olduğunu gösterir. Aynı ölçüdeki iki çeşit karşılaştırıldığında gram başına düşen yağ oranı 1 gramdan bile daha azdır. O yüzden seçim yaparken yağ konusunda derin bir nefes alabilir, endişelerinizi rafa kaldırabilirsiniz. Üstelik kavrulma sıcaklığına ve bu sıcaklıktaki standardizasyona önem veren Tadım sayesinde, kavrulmuş kuruyemişlerin faydalarından hiçbir şey kaybetmediğinden emin olabilirsiniz 😊

“Başka neler var?” dediğinizi duyar gibiyiz. Hemen iki çeşidin tüketimlerine değinerek bir cevap verelim. Mesela kavrulmuş kuruyemişler nemlilik oranlarının az olması sebebiyle daha hafiflerdir. Belki de sohbet ederken farkında olmadan tüm paketi bitirmemizin en büyük sebebi bu farktır! Ancak kavrulmuş kuruyemişin hafif olması, çiğ kuruyemiş için ‘ağır’ ifadesini kullanabileceğimiz anlamına da gelmiyor. Çiğ kuruyemiş, bol lifli yapısı ve nem oranıyla daha doyurucu özelliktedir. Hatta diyet listelerinde çiğ kuruyemişleri sık sık görmemiz doyurucu olduklarının birer kanıtıdır.

Kısacası ne kavrulmuş kuruyemişler sanıldığı kadar yağlıdır ne de çiğ kuruyemişler ile aralarında zannettiğimiz gibi uçurumlar vardır. Aralarındaki temel fark, hatta 1 gramlık yağ farkı bile nem oranlarından kaynaklanır. Dolayısıyla yapacağınız seçimler tamamen sizin kişisel tercihlerinize ve damak tadınıza bağlı. Biz yine de iki türe de beslenme düzeninizde yer vermeniz gerektiğinin altını çizelim.

Mesela… Kavrulmuş kuruyemişler özellikle keyifli sofraların, uzun muhabbetlerin, favori dizi veya filmlerin iyi bir eşlikçisiyken çiğ kuruyemiş de doyurucu ara öğün arayanların, sağlıklı tariflerin, lezzetli kuru meyvelerin, tuzsuz sevenlerin vazgeçilmezidir.

Tercihimizi nasıl yapacağız?

Yazımızın başından beri yanıt aradığımız sorumuzun cevabı aslında oldukça basit. Her şey kişisel tercihlerde bitiyor. Çünkü kuruyemişlerin kavrulmuş hali de çiğ hali de neredeyse el değmeden üretiliyor ve çok az işlemden geçiyor. Her şeyin en doğal halini ve en sağlıklısını tüketmeye çalıştığımız dönemlerde de işlenme oranının az, besin değerinin ise bir hayli yüksek olduğu kuruyemişler ön plana çıkıyor.

Daha sağlıklı bireyler olmak, vücudumuza iyi bakmak ve gelecekte de en güzel şekilde hayatımızı idame ettirebilmek için kuruyemiş tüketimini hafife almamamız gerekiyor. Tercihiniz ister kavrulmuş ister çiğ kuruyemiş olsun yemeklerinizde, ara öğünlerinizde günlük olarak kuruyemiş tüketmeye özen göstermelisiniz. Sizin için her daim tazeliği ve doğallığı ön planda tutan Tadım ailesinin kavrulmuş kuruyemişleri ve çiğ kuruyemişleri ile sağlıklı yarınlara buraya tıklayarak adım atabilirsiniz. 😊