Forma Girmenin Tam Zamanı: Dengeli Beslenme Tüyoları

Yaz aylarına giriş yaparken dengeli beslenme hepimizin gündeminde olan bir konu. Kıştan kalma kilolarımızı vermek veya sadece yaza enerjik bir giriş yapabilmek için dengeli beslenmenin ne demek olduğunu iyice kavramamız gerekir.

Dengeli beslenme, vücudumuzun ihtiyaç duyduğu takviyeleri alırken aşırıya kaçmamayı hedefler. Böylece neredeyse tüm sistemlerimize etki eden sindirim sistemini rahatlatır. Yazın ise artan hava sıcaklıklarının düzenimizi bozması nedeniyle sindirim zorlaşır. Biz de yaz ayında aktivitelerle, kuruyemişlerle ve atıştırmalıklarla kolayca düzene girmenizi sağlayacak dengeli beslenme tüyolarını sizin için derledik.

Güne güzel bir kahvaltıyla başlayın

Diyet listelerinde geçiştiriliyormuş gibi gözükse de kahvaltı güne zinde başlamak için oldukça önemlidir. Başlangıç için ihtiyacımız olan protein, karbonhidrat ve vitaminleri bu öğündeki besinlerden alırız. Böylelikle vücudumuz gereken enerjiyi depolamış olur. Dengeli beslenirken fit kalmak için ise her öğünün porsiyonlarında küçültmeye gitmemiz gerekir. Diğer bir kilit noktamız ise yemeklerden önce yarım bardak ılık su tüketerek midemizi sindirime hazırlamak.

1 adet yumurtadan protein, 1 dilim cevizli karabuğday ekmeğinden karbonhidrat, bol yeşillikten vitamin takviyesi ve bir porsiyon Tadım çiğ badem içi veya Tadım çiğ fındık içinden sindirim için gereken sağlıklı yağları aldıktan sonra güne başlayabilirsiniz.

Vücudunuzu harekete geçirin

Yemek yedikten sonra 40 dakika uzanmak yerine 40 adım atmayı tercih edenlerden olun! İsterseniz evinizde isterseniz dışarıda spor yapma özen göstermelisiniz. Farklı kas gruplarınızı çalıştırmak vücudunuzu kış uykusundan uyandırıp ona esneklik kazandıracaktır. Üstelik fit bir vücuda sahip olmak da cabası.

Size tavsiyemiz spor aktivitelerini tek başınıza gerçekleştirmemeniz olacaktır. Video konferanslar aracılığıyla ailenizi ve arkadaşlarınızı sürece dahil ederek daha çok motivasyon kazanabilirsiniz. Aynı zamanda antrenman uygulamalarını telefonunuza indirebilir ve gelişiminizi takip edebilirsiniz.

Ara öğünleri sevmeyi öğrenin

Birçoğumuz ara öğünleri hor görüyor olabiliriz. Saatini geciktirdikten sonra boş verip ana yemekle yolumuza devam etmişliğimiz çok olmuştur. Ancak dengeli beslenme için mottomuz ara öğünleri sevmek. Bu öğün vücudumuza sporda kaybettiği enerjiyi yeniden kazandırmak için gereklidir. Ayrıca kan şekerimizi dengeler, yorgunluğumuzu alır, metabolizmamızı hızlandırır ve sonraki yemek için midemizi hazır hale getirir.

Bu öğünde kuruyemiş çeşitlerini ve özellikle Tadım güneşte kurutulmuş kuru kayısıyı tercih edebilirsiniz. Kayısı doğal şeker içerdiğinden insülin düzeyinizi dengeler, lifli yapısı sayesinde sizi tok tutar ve sindirim kaynaklı sıkıntılarınızı azaltır. Kuru kayısının yanına bitki çayları çok yakışacağı gibi yoğurt ve yulaf lapası ile de kombin edebilirsiniz.

Öğle yemeklerinizi çeşitlendirin

Her öğün için geçerli olan porsiyonları küçültme kuralımız burada da mevcut. Ancak bu porsiyonları renklendirmek, yediklerimizi çeşitlendirmek bizim elimizde. Etlerinizin yanına kuruyemişlerle süslenmiş rengarenk mevsim salataları, sebze yemeklerinizin yanına yoğurt veya yoğurt bazlı mezeler çok yakışacaktır. Son karbonhidrat ihtiyacınızı da öğle yemeğinde alacağınızdan 1 dilim cevizli karabuğday ekmeği veya bir kâse pilav tüketebilirsiniz.

Yemeklerde acı, ekşi ve tatlı dengesini sağlamak sindirim açısından çok önemlidir. Salatalarınıza vitamin ve lif deposu olan Tadım kuru eriği, Tadım çiğ kajuyu ve bolca limonu dahil ederek bu dengeyi yakalayabilirsiniz. Unutmayın, yedikten sonra en az 15 dakikalık egzersiz yapmalısınız.

Akşam yemeği dengeli beslenme için son adım

Yemek yaparken dikkat etmemiz gereken en önemli nokta besin değerlerini öldürmeden yiyecekleri pişirebilmektir. Aynı zamanda yaz aylarında yağların sindirimi zorlaştığından yemeklerde kullanılan yağ oranı da en aza indirilmeli ve kırmızı et yerine beyaz et tercih edilmelidir. Balığınızın veya tavuğunuzun yanında buharda pişirilmiş sebzeleri, bakliyat tüketecekseniz yanından yoğurtlu mezeleri eksik etmemelisiniz. Yemeklerinizi çok sıcak veya çok soğuk olmadan tüketmeye özen göstermelisiniz.

Güzelce yenen bir yemek sonrası gözleriniz tatlı arıyorsa sağlıklı alternatiflere yönelmelisiniz. Evde hazırladığınız bir fındık ezmesi ya da Tadım’ın lezzetli hurmaları tatlı ihtiyacınızı köreltmede size yardımcı olacaktır.

Uyku düzeninizi gözden geçirin

Kışın ne kadar uyumaya meyilliysek yazın bir o kadar uykusuz gecelerdeyiz. Bu gecelerde her ne kadar enerjik olsak da ertesi güne daha geç başlıyoruz ve yorgun hissederiz. Döngüyü toparlayayım derken bir bakıyoruz uyku düzenimiz tepetaklak olmuş. Oysa ki vücudumuzun doğal işleyişinde çalışabilmesi için uyku düzeni son derece önemlidir. Gece karanlığında güzel bir uyku çekmek ve sabah güneşinin nimetlerinden faydalanmak gerekir.

Düzeniniz her bozulduğunda stres yaşıyorsanız bilin ki bu son derece normal bir durum. Çünkü geç uyanmak depresyon ve hüzün hissiyatı yaratır. Buna karşılık, kanıtlandığı üzere ay çekirdeği stresi azaltan bir etkiye sahiptir. Uyumakta güçlük çekiyorsanız melisa, lavanta ve papatya çaylarının yanında bir avuç Tadım ay çekirdeği  çıtlatmayı deneyebilirsiniz.

Son olarak belirtmek isteriz ki dengeli beslenme, sağlıklı ve güçlü bir bedene sahip olmak için gereklidir. Sadece yaz ayları için değil tüm bir yıl boyunca bu beslenme biçimi benimsenmelidir.