Folik Asit Nedir? Hangi Besinlerde Bulunur?

Sürekli her yerde karşımıza çıkan “Folik asit nedir?” sorusuna basit ve anlaşılır bir yanıt isteyenler! Yazımızı sonuna kadar okumanızı tavsiye ederiz. Vücudumuzun her daim ihtiyaç duyduğu folik asit ile ilgili ufkunuzu açmayı garanti ediyoruz. 

B grubundan bir vitamin olan folik asit aslında öyle asırlardır hayatımızda yer almıyor. 1941 yılında ıspanak yapraklarında keşfedilen bu vitamin, adını da Latince yaprak anlamına gelen ‘folum’ kelimesinin türetilmesinden alıyor. Adından da anlayacağımız üzere yeşil yapraklı sebzelerde bolca bulunuyor. Peki folik asit neden bu kadar önemli? Eksikliğinde hangi belirtiler görülür? En önemlisi başka hangi besinlerden folik asit alabiliriz? Gelin başlayalım…

Folik asit nedir? 

Folik asit, birçok gıdada bulunan ve B9 vitamini olarak da bilinen folatın insan yapımı versiyonu. Folat ve folik asit, zaman zaman birbirinin yerine kullanılsa da aslında B9 vitamininin farklı iki türü. Folat, B9 vitaminin besinlerde doğal olarak bulunan şekli, folik asit ise sentetik olarak üretilen folat türevi.

Folik aside gelirsek… Kendisi hem birçok gıdada doğal olarak bulunuyor hem de takviye gıdaların içinde yer alıyor. Ayrıca suda çözünebiliyor. Sağlıklı ve dinç bir yaşam için folik asidi her gün belli miktarlarda almaya ihtiyacımız var. Yetişkin bir insanın günlük folik asit ihtiyacı ortalama 0.4 miligram. Miktar size az gelebilir ama vücudumuz folik asidi kendi içinde üretemediği ve depolamadığı için bu vitamini dışarıdan almamız gerekiyor. 

Ne işe yarar?

Folik asit, vücut tarafından DNA üretmek için kullanılan bir vitamin. Dolayısıyla, özellikle yeni gelişmekte olan bebekte hücre bölünmesi, organ ve doku oluşumu için gereken DNA açısından önemli bir gereklilik. Bu nedenle anne adayının sağlıklı bir hamilelik süreci geçirmesi ve bebeğin gelişimini sağlıklı bir şekilde tamamlaması için folik asit çok önemli görülüyor.

Bunun yanında vücudumuzda oksijen taşıyan sağlıklı kırmızı kan hücrelerinin yapılmasına yardımcı olan bu vitamin, anemi semptomlarını iyileştirmeye ve önlemeye de yarıyor. Çünkü yeterli miktarda folik asit almazsak, vücudumuz doğru bir şekilde çalışmayan anormal derecede büyük kırmızı kan hücreleri yapabilir. Folik asit ayrıca bağışıklık sistemini güçlendiriyor, kalp sağlığını koruyor, depresyon riskini azaltabiliyor. Yani ruh sağlığımızı korumak için bile olsa mutlaka eksikliğini giderelim😊

Folik asit eksikliğinin nedenleri ve belirtileri

İnsan vücudunun her gün alması gereken bir vitamin türü olan folik asit eksikliğinin, sağlıksız ve dengesiz beslenme, çölyak hastalığı, alkolizm, gebelik ve diyaliz gibi belli başlı nedenleri var. Sağlıksız diyetler ve düzensiz bir yaşam tarzının yanında bir de dışarıdan takviye almıyorsak folik asit eksikliği yaşayabiliriz.

Belirtileri

Folik asit eksikliğinde halsizlik, sinirlilik hali, nefes darlığı, uyuşukluk, ishal, saçlarda beyazlama, mide bulantısı, baş dönmesi, depresyon, uyku problemleri, şişkinlik, hafıza sorunları, vücutta karıncalanma veya yanma hissi gibi belirtiler gösterebiliriz. 

Ayrıca folik asit, eksikliğinde hem yetişkinlerde hem çocuklarda ‘makrositik megaloblastik anemi’ diye bilinen bir çeşit kansızlık sorununa yol açıyor.

Folik asit hangi besinlerde bulunur?

“Folik asit nedir?” sorunu yanıtladık. Şimdi sıra bize en gerekli olan soruda… Bu vitamini hangi besinlerden alabiliriz?

Folik asit, yeşil yapraklarda yaygın olarak bulunuyor demiştik. Yeşil yapraklı sebze ve otların içinde ıspanak, brokoli, lahana, roka, karalahana, nane, maydanoz ve marulu sayabiliriz. 

Mercimek, barbunya, fasulye gibi baklagillerin yanı sıra pancar, kuşkonmaz ve bezelye gibi sebzeler folik asit açısından zengin besinler. Özellikle mercimeği bu besinler içinde öne çıkarabiliriz. Öyle ki, bir kâse mercimek yemeğiyle günlük folik asit ihtiyacımızı karşılayabiliyoruz.

Ve yumurta! Bu mucize besin, sağladığı protein ve minerallerin yanı sıra folik asit eksikliğimizi giderme konusuna da yardımcı oluyor. Tabii, folik asidin daha yararlı olması için C vitamini alımı da çok önemli. O nedenle günlük beslenme planımıza portakal, mandalina, greyfurt, yeşil ve kırmızı biberler gibi C vitamini açısından zengin besinleri eklemekte de fayda var.

O zaman gelelim kuruyemişlere! Dertlere deva, damaklara lezzet olan kuruyemişlerden özellikle fındık ve tuzsuz fıstık; zengin protein, vitamin, mineral ve lif içeriğinin yanı sıra yüksek miktarda folik asit de içerdiği için düzenli olarak tüketilmesi gereken besinlerin başında geliyor. Öyleyse gelsin bir paket Tadım Tuzsuz Fıstık! Keyfimiz de sağlığımız da yerinde olsun. Afiyet olsun😊

Getir
İste Gelsin
Sanal Market
Banabi