Cevizin Besin Değeri ve Faydaları Nelerdir?

Tarihi MÖ 7000’li yıllara kadar dayanan ceviz, bugün neredeyse her alanda kullandığımız eşsiz bir besin. Mezelerde, ana yemeklerde, tatlılarda ve dengeli bir beslenme rutininin olmazsa olmazı ara öğünlerde en çok tercih edilen kuruyemişlerden. Cevizgiller familyasına ait olan bu kuruyemişin İpek Yolu aracılığıyla dünyaya yayıldığı düşünülüyor. Şimdilerde ise dünyada 30’dan fazla ceviz türünün ticareti yapılıyor. Peki bilinenlerinin yanı sıra ceviz hakkında neler söyleyebiliriz? Gelin hep beraber ceviz besin değeri ve faydaları nelerdir, nasıl yetiştirilir öğrenelim.

Ceviz nasıl yetiştirilir?

Ceviz fazlasıyla dayanıklı bir ağaçtır. Dünya geneline baktığımızda ‘kraliyet cevizi’ olarak da adlandırılan İngiliz cevizi en kaliteli mahsulleri verir. Onu İran cevizi ve Anadolu cevizi yani ülkemizde yetişen cevizler takip eder. Anavatanı hakkında net bir bilgi bulunmayan cevizin Çin veya İran asıllı olduğu düşünülür. Ancak bir sürü yabani türü bulunması ve dolayısıyla geniş bir coğrafyaya yayılmış olmasıyla tek bir anavatanının olamayacağı da görüşler arasında.

Gelgelelim ‘ceviz nasıl yetiştirilir?’ sorusunu cevaplamaya. Ceviz; killi, hafif kumlu ve humus açısından zengin toprakları sever. Bu toprak türlerinde köklerini daha derine indirebildiği için ağaç daha güzel beslenir ve böylelikle güçlenir. Ilıman iklimlerde kendini daha rahat hisseden ceviz ağacı, kalitesi değişmekle beraber birçok bölgede yetiştirilebilir.

Ceviz ağacı yetiştirmede kilit nokta kaliteli tohum seçimi ve iyi bakımdır. Ilıman iklim seven ceviz nemli bir ortamda yetişmeye hazır hale getirilmelidir. Fakat unutmamalısınız ki fazla sıcaklarda ceviz ağaçları kurur ve meyveleri büzüşür. Bu sebeple ekim için en uygun zaman mart ayıdır. Hasat zamanı ise ağustos ayında başlar ve ekim ayında son bulur. Dış kabuğu yeşil olan ceviz çatlamaya başladığında olgunlaştığı varsayılır. Çiğ ceviz olarak adlandırdığımız taze cevizler erken hasat döneminde toplanır. Ülkemizde en çok Ege ve Güneydoğu Bölgesi’nde yetiştirilir. Bursa, İzmir, Aydın, Van, Samsun, Ordu ve Denizli ceviz yetiştiriciliğinde önde gelen illerimizdendir.

Şimdi dilerseniz kahvaltılarda, ana yemeklerde, kısacası günün her vaktinde severek tükettiğimiz cevizin faydalarına göz gezdirelim.

Mucizevi bir besin: Ceviz besin değeri nelerdir?

Bu zamana kadar çevremizden cevizin faydalarına dair ilginç bilgiler duymuşuzdur. Hatta bunlardan en popüleri, cevizin görünüş itibariyle beyni andırdığı ve bu sebeple de beyin gelişimi için çok önemli olduğuydu. Kulağa her ne kadar komik bir bilgi gibi gelse de aslında son derece doğru. Belki görünüşünden dolayı değil ancak içerisinde bulunan besinlerle ceviz, beyin sağlığı için son derece önemli. Bu bilgi ilginizi çektiyse cevizin saymakla bitmeyecek faydaları ve ceviz besin değeri hakkında biraz daha bilgi edinelim mi?

Tadım Ceviz İçinin Besin Değerleri (100 gr için):

Diyet Lif: 14.4 g

Protein: 16,5 g

Yağ: 55,8 g

Doymuş Yağ: 5,6 g

Karbonhidrat: 8 g

Enerji Değeri: 630 kcal

Kabuklu kuruyemişlerden olan cevizin günlük tüketim miktarı 30 gramdır. Peki bu 30 gramı nasıl değerlendirebiliriz? Bildiğiniz üzere dengeli beslenme rutinlerinde çok önemli olan iki nokta var. Bunlardan ilki doymuş yağların doymamış yağlar ile yer değiştirmesi; ikincisi ise vücudumuzun ihtiyacı olan ek takviyeleri dışarıdan alabilmesi. Ceviz besin değeri sayesinde iki ihtiyaca da karşılık verebiliyor. O yüzden cevizi dilerseniz ara öğünlerinizde kuruyemiş olarak, kahvaltı zamanı granola karışımlarınızda destekleyici olarak veya sağlıklı tatlı tariflerinize lezzetli birer dokunuş yaparak tüketebilirsiniz. Şimdi dilerseniz ‘neden ceviz tüketilmeli?’ sorusuna bizi tatmin edecek cevaplar verelim.

Ceviz yapısında; demir, magnezyum, sodyum, potasyum, çinko gibi önemli mineralleri barındırır. Bunlarla beraber C vitamini, B6 ve E vitaminleri açısından zengindir. Tam bir lif deposu olan ceviz; Omega 3, Omega 6 ve doymamış yağlar sayesinde vücudu her bakımdan destekler. Gelin bu desteği biraz açalım:

  • Birçok hastalığa karşı vücut direncini artıran ceviz, düzenli tüketimde kanserle savaşta da rol oynar.
  • Omega-3 sayesinde kalp sağlığını korur, beyin gelişimine yardımcı olur.
  • Kas ve kemik yapılarının gelişmesine, özellikle çocuklarda büyümenin ilerlemesine katkıda bulunur.
  • Uyku problemleri yaşayanların tedavilerinde ceviz destekleyici besin olarak kullanılır.
  • Karaciğer hastalıklarının, tip 2 diyabetin ve Alzheimer’ın yapı taşı olan etkenlerin azaltılmasında görev alır.
  • Yorgunluk hissine iyi gelen ceviz, lifli yapısı sayesinde uzun süre tok tutmaya da yardımcı olur.

Sağlıklı bir yaşamın kilidi dengeli beslenmedir. Beslenme rutinlerimizde birbirini tamamlayacak öğeler seçmek gerekir. Kuruyemişler de bu dengeyi sağlayabilmek için mükemmel seçeneklerdir. Ceviz besin değeri yüksek kuruyemişler arasında yerini aldığından ara öğünlerde gönül rahatlığıyla tercih edilebilir. Siz de dışarı çıkarken, okulda ya da ofiste çalışırken, spor yaptıktan sonra veya sağlıklı bir atıştırmalık aradığınızda yanınızdan Tadım Ceviz İçi’ni eksik etmeyin deriz! 😊